Måla lager på lager – Glazing eller Skiktmåleri

You may also like...

8 Responses

  1. Maria Andersson skriver:

    Tack för en mycket inspirerande sida. Jag kunde inte mycket om akryl så jag känner mig tryggare nu / Maria

    • dinatelje.se skriver:

      Hej Maria,
      Så glad jag blir att du hittat in på den här sidan och att du känner dig lite tryggare nu!
      Hör gärna av dig igen om du har någon fråga eller om du kör fast på något sätt…

      Och… förlåt att svaret dröjt… jag kan inte skylla på något annat än… livet… Men din kommentar gjorde att jag fått en “morot” att skriva lite fler inlägg här på sidan. Tack för det! 😉
      //Nina

  2. Kerstin skriver:

    Hej!
    Tack för väldigt informativ text! Vi ska börja med skiktmåleri imorrn på skolan jag går halvtids-konst på. Skönt att komma lite förberedd 😎

  3. Johanna Lidén skriver:

    Tack för generösa råd och tips! / Johanna

  4. Elahe skriver:

    Hej Nina,
    Tack för en väldigt bra sida där man kan hitta massor med bra tips och råd! 🙂
    Gällande Skiktmåleri, kollade lite på nätet och det finns hur mycker som helst med olika märken. Har du en bra tips både för färg och pensel?
    /Elahe

    • dinatelje.se skriver:

      Hej Elahe,
      Så kul att du tycker att du blir hjälpt av det som jag skrivit här på sidan. 🙂
      Precis som du säger, så finns det många olika färger, medier och penslar… Vilka som är “rätt” beror ju på vad du vill få till för effekt.

      Jag har nördat in mig på Winsor & Newton, och använder nästan bara deras färger och medier. Det beror nog mest på att vår lilla lokala butik har detta märke, och jag vill stötta henne… Jag använder oftast det som heter “Matt medium” från Winsor & Newton, för jag tycker om när färgen blir lite “rinnande” när jag ska måla i skikt, det ger en jämn och slät yta som får samma glansighet som färgen. Om du istället vill ha en glansig yta så ska du använda “Gloss medium”, och om du vill att penseldragen ska synas ska du använda “Matt gel” som gör att färgen blir tjockare, nästan smörig, i konsistensen.

      Om du väljer Winsor & Newton, Liquitex, Amsterdam eller något annat märke spelar inte så stor roll. De varierar lite i hur de beter sig, så använd ett märke som du är van vid…

      Något som kan vara bra att tänka på när man ska måla i skikt är att olika färger är olika täckande. På målarspråk säger man opak (täckande), semi-transparent (mellan) och transparent (genomskinlig). Titta på baksidan av varje burk/tub för att se hur täckande just den färgen är. (Om du inte hittar information på tuben kan du leta upp en färgkarta hos tillverkaren, där borde informationen finnas. Här finns en sån karta för de färger jag brukar använda: https://www.winsornewton.com/uk/paint/acrylic/galeria-acrylic/ Klicka på en färgruta för att se mer information om den nyansen.)
      Du kan använda alla färger för skiktmåleri, men du behöver blanda i mera medium om färgen är opak (täckande). Jag använder alltså mina vanliga färger när jag målar i skikt, så om du är van att måla med något märke – använd det. Att köpa nytt bara för att måla i skikt är onödigt dyrt…

      När det gäller penslar är syntetpenslar bättre om du vill ha en jämn yta, svinborst är bättre om du vill att penseldragen ska synas. Även när det gäller penslar tycker jag att det är smart att använda de penslar du redan har och som du är van vid… Jag tycker att vanliga platta syntetpenslar från exempelvis Kreatima (finns på Panduro) funkar jättebra.

      Jag vet inte riktigt om jag svarat ordentligt på dina frågor… För att kunna hjälpa dig att hitta det som är rätt för dig behöver jag veta vilken effekt du vill få till… Du får gärna svara här och skriva mer vad du vill måla och hur du vill att slutresultatet ska bli, så kan jag ge ett mer specifikt svar. 😉
      //Nina

  5. Birgitta Jäversjö skriver:

    Om man ska måla lager för att få ett djup hur gör jag det med mörka färger och nyanser?

    • dinatelje.se skriver:

      Hej Birgitta,
      Exakt hur du ska göra beror lite på vilka mörka nyanser du vill få till och vilket ljus du har i din tavla.
      Grundtanken är precis samma – att du blandar din färg med ett medium så att det blir väldigt utspätt. Genom att måla med en utspädd mörk färg – många gånger – kan du få det mörkt.

      Många undviker att använda svart i sitt målande för att det blir väldigt platt, eller för att det ger en “smutsig” (grådassig) nyans.
      Fördelen med att måla i lager är att du kan få till ett djup även i de mörkare nyanserna. Du gör det genom att måla in andra mörka nyanser. Violett, blå och grön är vanliga färger att jobba med eftersom de är mörka.

      Om vi spolar tillbaka bandet lite och funderar på den grundläggande fysiken och biologin bakom vårt färgseende…

      Vad är det egentligen som gör att vi kan se saker omkring oss?
      Svar: Det är ljuset som reflekteras/studsar mot ytan och sedan träffar tapparna i vårt öga.

      Hur kan vi se olika färger?
      Svar: Olika färger är olika våglängder. Ljus från t ex solen innehåller alla färger. När det vita ljuset träffar en röd vägg absorberas alla färger utom den röda – vår hjärna uppfattar väggen som röd.
      Om alla våglängder träffar våra ögon uppfattar vi det som vitt.
      Om inga våglängder träffar våra ögon uppfattar vi det som svart.

      Vad är det som gör att saker omkring oss ser 3D (tredimensionella) ut?
      Svar: Olika mycket ljus reflekteras. En rund boll är t ex mörkare på den skuggiga sidan, det gör att vår hjärna tolkar den som rund.

      Ha kvar den kunskapen om hur ljuset och färgerna fungerar i bakhuvudet, och titta på någonting mörkt i din närhet, exempelvis en mörkblå tröja. Då kommer du antagligen att lägga märke till att tröjan egentligen inte bara är blå…
      Exakt vilka färger du upplever beror på vilket ljus du har – är det solens kalla ljus (mitt på dagen), eller en glödlampas varma ljus?

      Man brukar säga att “Kallt ljus ger varma skuggor och varmt ljus ger kalla skuggor.” Genom att använda den “regeln” kan du skapa ett djup även i dina mörka nyanser. Du gör skiftningar i den blåa nyansen genom att

      Exempel 1:
      En mörkblå tröja i solljus (kallt ljus).
      Lägg på ett tunt lager med en mörk violett (varm färg) i alla skuggor.

      Exempel 2:
      En mörkgrön tröja i solljus (kallt ljus).
      Lägg på ett tunt lager med en mörk violett (varm färg) i alla skuggor.
      Lägg på ett tunt lager med en mörk blå (kall färg) på alla ytor som är belysta.

      Exempel 3:
      En mörkgrön tröja i glödlampans sken (varmt ljus).
      Lägg på ett tunt lager med en gul (varm färg, som ligger nära den gröna på färgcirkeln) på alla ytor som är belysta.
      Lägg på ett tunt lager med en mörk blå (kall färg) i alla skuggor.

      När du jobbar med olika nyanser på detta sätt hjälper du betraktaren att tolka tröjan som 3D (tredimensionell) och det är det som skapar ett djup. Jobba med färger som är väldigt utspädda (1:10 eller mer) för att få till subtila skiftningar.

      Jag hoppas att mitt svar blev begripligt och inte allt för teoretiskt…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *