En bra baspalett när man målar
Människans öga har tre typer av tappar som registrerar ljus (rött, grönt, blått). Om alla stimuleras lika mycket ser man vitt, om ingen stimuleras ser man svart. Om de stimuleras olika mycket, ser vi olika färger. Genom att förstå hur vårt färgseende fungerar, kan det vara lättare att förstå varför vi ser färgerna så som vi ser dem.
Tre primärfärger
Primärfärger är en uppsättning med färger som kan blandas med varandra för att få ett användbart färgomfång. Eftersom människans öga har tre typer av tappar, brukar man prata om tre primärfärger. Med tre färger kan man alltså blanda alla nyanser som människans öga kan uppfatta. I alla fall i teorin, i praktiken fungerar det lite annorlunda.
Det finns lite olika syn på vilka de tre primärfärgerna är. Några säger att det är röd, gul och blå, andra menar att det är magenta, gul och cyan. Det spelar egentligen ingen större roll vilka primärfärger du jobbar med, det viktiga är att du lär känna dina färger. I alla exempel och övningar på denna hemsida utgår jag alltid från röd, gul och blå.
Fem färgtuber ”ersätter” tre primärfärger när vi målar
När vi målar med akrylfärger finns det fysikaliska begränsningar med de färgpigment som används, vilket gör att det kan vara bra att ha lite fler färgtuber är bara tre.
Det finns inte en absolut sanning om vilka nyanser man ska ha men det är kan vara bra att tänka såhär:
- – En gul färg
- – En röd färg som drar mot gul (för att blanda en klar orange)
- – En röd färg som drar mot blått (för att blanda en klar violett)
- – En blå färg som drar mot röd (för att blanda en klar violett)
- – En blå färg som drar mot gul (för att blanda en klar grön)
Ryggraden för många professionella målare
När jag har letat runt är det några nyanser som nämns oftare än andra som en bra baspalett. Med dessa sju nyanser kan du måla det mesta och alla är ljusäkta (de bleknar inte så lätt).
Kadmiumgul (ljus)
- En halvopak färg, starkt solgul
- Ger klara gröna och orange nyanser
Kadmiumröd
- Opak färg med en ren, klar och varm nyans
- Ger klara orange nyanser
Kinakridoröd
- Transparent (genomskinlig) rosaröd nyans som går åt violett
- Ger klara lila färger
Ultramarin
- Transparent med en djup, varm nyans.
- Ger klara lila färger
Monastral – Winsor Blue – Phtalo blue (kärt barn har många namn…)
- Transparent, kall och livlig blå nyans med grön underton
- Ger klara gröna färger
- Bra till himmel
Titanvitt
- Det är en mycket opak (inte genomskinlig) ren vit nyans
Gul Ockra
- Halvopak, mjuk solbrännegul nyans
- Oumbärlig vid landskap o porträtt
Välj färger som passar för dig
Om du väljer att använda dessa nyanser eller helt andra är upp till dig och du kan självklart köpa hur många färgtuber du vill, men om du vill slippa lägga ut en förmögenhet på färg så kan det vara bra att välja färg med lite omsorg. Våga testa olika nyanser för att hitta vad som passar dig och just ditt sätt att måla.
Jag har fastnat för Permanent Alizarin Crimson och använder den istället för Kinakridoröd. En annan färg som jag använder mycket är Paynes grå, jag tycker att den är bättre än alla svarta nyanser.
Ibland använder jag helt andra färger för att jag vill att tavlan ska ha en speciell harmoni, en favoritkombination som jag ofta använder (lite inspirerad av Zorn´s palett) är röd ockra, gul ockra, paynes grå och gesso.
EN liten fråga. Jag har sett på Youtube att man lägger något som heter liquid white. Vad är det på svenska och hur hittar jag det? Hoppas du kan hjälpa mig. Mvh Annie
Hej Annie,
Liquid White (eller Magic White) är något man använder för att måla wet-in-wet (alltså med en våt färg på ett vått underlag), när man målar med olja. Man målar helt enkelt hela kanvasen med ett tunt lager Liquid White för att få ett fuktigt underlag.
Det kommer att vara smidigare att måla och ytan känns jämnare. En annan effekt är att torktiden förlängs och den färg man målar med kommer att blanda sig lite med den vita underlagsfärgen, vilket resulterar i en ljusare färg.
Som jag förstått det så är det väldigt svårt att köpa Liquid White i Sverige, man får beställa det från t.ex. Amazon. Men då handlar det om ett underlag för att måla med oljefärg… Det går absolut inte att måla med akrylfärg på ett underlag för olja.
Man kan däremot efterlikna effekten för akrylfärg genom att blanda titanvitt (eller gesso) med ett medium som förlänger torktiden. Du kan använda exempelvis ”Winsor & Newton Slow Drying Medium” eller ”Liquitex Slow-Dri Blending Fluid Medium”. Det finns många andra märken, och i en välsorterad butik kan du förmodligen välja mellan gelé eller vätska.
Det viktigaste är att det är ett medium som förlänger torktiden, men om man vill ha det så likt Liquid White som möjligt så ska man nog välja ett medium i flytande form snarare än gelé.
Receptet är enkelt.
Blanda hälften vit färg, hälften medium.
Använd gärna en palettkniv istället för pensel när du blandar.
Det är viktigt att blanda färg och medium riktigt ordentligt så att du inte har ”klumpar” med färg som kommer att torka mycket snabbare.
Du kommer aldrig att kunna få samma långa torktider som man har med oljefärg (flera dagar), men du kommer absolut att märka skillnad på hur länge du kan jobba med färgen utan att den torkar. 🙂
Lycka till!