Måla lager på lager – Glazing eller Skiktmåleri
Skiktmåleri (på engelska glazing) innebär att du målar flera lager med transparent (genomskinlig) färg. Syftet är att det underliggande lagret ska synas igenom, istället för att täckas. Detta gör att färgerna samarbetar vilket ger klarare färger och mer djup i målningen.
Under århundraden har konstnärer använt skiktmåleri för att skapa färger som är rikare än vad som skulle vara möjligt när man blandar färgerna på paletten och sedan lägga på blandningen på duken.
Här nedanför har jag lagt in min första målning där jag använt skiktmålning. Det är en badvik med grunt vatten så att man kan skymta stenarna på botten. Genom att använda skiktmålning upplever man verkligen att man ser stenarna genom vattnet (vilken man faktiskt gör eftersom vattnet är målat över stenarna). Även himlen är målad i flera tunna skikt.
Sjöbotten är målad med Raw sienna. Skuggorna på stenarna under vattnet är målade med Paynes Grå, Raw Sienna och Gul ockra. Vattnet är sedan målat över stenarna med upp till sju olika skikt; Sap Grön, Windsor Blå, Ultramarine Blå, Titanium Vit (reflektioner på vattenytan bort mot horizonten), Paynes Grå (reflektioner från träden).
Hur fungerar skiktmålning?
Eftersom ett glasyrskikt är genomskinligt kan ljuset passera genom det och reflekteras i den underliggande färgen och komma ut igen.
Ögat blir lite lurat och vi ser en blandning av det översta färglagret plus färglagret som ligger nedanför.
Om du målar många lager, kommer färgerna från alla lagren att blandas.
Hur målar jag skiktmålning?
Skiktmålning sker alltid ovanpå ett torrt lager, lagren blandas alltså inte fysiskt med varandra. Varje färg är oblandad, vilket ger ljusa och klara färger som är fascinerande att titta på.
Använd en mjuk, platt pensel. Penseln ska vara så mjuk att du gärna drar den mot kinden, om den är sträv kan det lätt bli ränder. Jag har använt både billiga och dyra syntetpenslar och fått ett bra resultat.
Du kan antingen måla ett jämnt lager med en ordentligt ”indränkt” pensel, eller lägga på lite med en pensel och sedan sprida ut det med en torr pensel.
Det är viktigt att färgen har torkat helt innan du lägger på nästa lager, annars blir resultatet flammigt. Eftersom färgen torkar snabbt, kan du lägga på nästa lager redan efter 30 minuter.
När du har lagt på ett lager med glaze, kan du jobba med lagret innan det torkar. Du kan ta bort färg med hushållspapper eller en fuktig trasa eller en natursvamp, eller så kan du kan sprida ut färgen med en torr pensel. När färgen börjar ”klibba” betyder det att den börjar torka – då måste du sluta jobba med lagret och låta det torka ordentligt.
När ska jag använda skiktmålning?
Skiktmålning är riktigt bra för att ”rädda” en katastrof. Om en himmel känns ”platt” kan du skapa ett djup genom att måla övre delen med en glaze med ultramarin blå. Om en klänning har fått rätt skuggor och ”rörelse” men känns färglös, kan du måla en glaze med en klar färg över hela klänningen istället för att behöva måla om hela klänningen. Med en vit glaze kan du ”flytta ett berg” bakåt mot horisonten.
Det är en teknik som ger ett väldigt fint liv i målningen. Du kan skapa glans och ljusstyrka, en jämn färggradient eller få till väldigt subtila variationer i nyanser.
Skiktmålning är en bra teknik om du målar en solnedgång – avsluta med en tunn glaze med en klar gul, orange eller rosa färg för att få till den där lilla extra lystern.
Du kan bygga upp mörka partier med skiktmålning i olika nyanser, det ger skuggor med mycket djup. Andra tillfällen då skiktmålning är helt oöverträffat är om du vill måla dimma, moln eller reflektioner på vatten.
Hur gör jag en glaze?
Akrylfärg är i princip lim med färgpigment i. Du kan göra en glaze med vatten, men då späder du ut limmet så att pigmentet inte fäster ordentligt. Det blir svårt att kontrollera och när du målar nästa lager kommer pigmentet lossna och blanda sig med ditt nya lager.
Istället för att använda vatten kan du använda olika substanser för att göra en glaze. De kan vara flytande eller gel, de kan ge en matt eller glansig yta, de kan förlänga eller förkorta torkningstiden. Artistica.nu har en informativ översikt över olika medier.
Personligen tycker jag att ett matt medium som förtunnar färgen är mest användbart, men det beror helt och hållet på vilken effekt du vill ha.
Proportionerna mellan färg och medium kan varieras, testa dig fram och hitta vad som passar bäst för just ditt ändamål, men vanligast är att ha någonstans mellan 1 del färg, 4 delar medium till 1 del färg, 10 delar medium, det är alltså väldigt utspädd färg! En färg med mycket pigment kan behöva blandas ännu mer.
Om du känner dig osäker är det bättre att späda ut färgen mycket, du kan enkelt måla på ett lager till om det skulle behövas mer färg.
Blanda väldigt, väldigt, väldigt noga. Mer än du tror behövs… Om färgen inte är ordentligt blandad med ditt medium kan det bli ränder. Det är bättre att använda palettkniv än att blanda med en pensel.
Testa!
Om du aldrig har testat skiktmålning så tycker jag verkligen att du ska göra det! Du kommer att kunna få till riktigt häftiga effekter genom att måla i flera lager.
Här är några förslag på övningar:
1. Måla en liten canvas med valfri ljus färg. Testa att blanda färg och medium i olika proportioner och måla det på den ljusa färgen, du kan till exempel ha proportionerna 1:2, 1:4 och 1:8.
2. Måla en liten canvas med valfri ljus färg. Experimentera med en utspädd glaze (t.ex. proportionerna 1:8) som du gjort med en enda färg. Måla flera lager med samma glaze och se djupet och lystern som byggs upp! Lägg märke till hur mycket helhetsintrycket av den understa färgen ändras med bara en liten gnutta färg i glazen.
3. Måla en liten canvas med valfri ljus färg. Undersök hur en kall färg kan göras varm (eller tvärt om) med en tunn glaze.
4. Det är svårt, men inte omöjligt, att måla skiktmålning på papper eftersom det torkar fort. Testa skillnaden mellan att måla på papper och canvas.
Skiktmålning är användbart i många lägen och du kan få till vissa effekter mycket enkelt, men om du vill få ett snabbt resultat så är det inte rätt metod för dig! Även om akryl torkar snabbt, så tar det lång tid när du ska lägga på flera lager. Det är en långsam teknik, men om du har tålamodet så kan du bygga upp ett fantastisk ljus och djup i din målning.
Tack för en mycket inspirerande sida. Jag kunde inte mycket om akryl så jag känner mig tryggare nu / Maria
Hej Maria,
Så glad jag blir att du hittat in på den här sidan och att du känner dig lite tryggare nu!
Hör gärna av dig igen om du har någon fråga eller om du kör fast på något sätt…
Och… förlåt att svaret dröjt… jag kan inte skylla på något annat än… livet… Men din kommentar gjorde att jag fått en ”morot” att skriva lite fler inlägg här på sidan. Tack för det! 😉
//Nina
Hej!
Tack för väldigt informativ text! Vi ska börja med skiktmåleri imorrn på skolan jag går halvtids-konst på. Skönt att komma lite förberedd 😎
Tack för generösa råd och tips! / Johanna
Hej Nina,
Tack för en väldigt bra sida där man kan hitta massor med bra tips och råd! 🙂
Gällande Skiktmåleri, kollade lite på nätet och det finns hur mycker som helst med olika märken. Har du en bra tips både för färg och pensel?
/Elahe
Hej Elahe,
Så kul att du tycker att du blir hjälpt av det som jag skrivit här på sidan. 🙂
Precis som du säger, så finns det många olika färger, medier och penslar… Vilka som är ”rätt” beror ju på vad du vill få till för effekt.
Jag har nördat in mig på Winsor & Newton, och använder nästan bara deras färger och medier. Det beror nog mest på att vår lilla lokala butik har detta märke, och jag vill stötta henne… Jag använder oftast det som heter ”Matt medium” från Winsor & Newton, för jag tycker om när färgen blir lite ”rinnande” när jag ska måla i skikt, det ger en jämn och slät yta som får samma glansighet som färgen. Om du istället vill ha en glansig yta så ska du använda ”Gloss medium”, och om du vill att penseldragen ska synas ska du använda ”Matt gel” som gör att färgen blir tjockare, nästan smörig, i konsistensen.
Om du väljer Winsor & Newton, Liquitex, Amsterdam eller något annat märke spelar inte så stor roll. De varierar lite i hur de beter sig, så använd ett märke som du är van vid…
Något som kan vara bra att tänka på när man ska måla i skikt är att olika färger är olika täckande. På målarspråk säger man opak (täckande), semi-transparent (mellan) och transparent (genomskinlig). Titta på baksidan av varje burk/tub för att se hur täckande just den färgen är. (Om du inte hittar information på tuben kan du leta upp en färgkarta hos tillverkaren, där borde informationen finnas. Här finns en sån karta för de färger jag brukar använda: https://www.winsornewton.com/uk/paint/acrylic/galeria-acrylic/ Klicka på en färgruta för att se mer information om den nyansen.)
Du kan använda alla färger för skiktmåleri, men du behöver blanda i mera medium om färgen är opak (täckande). Jag använder alltså mina vanliga färger när jag målar i skikt, så om du är van att måla med något märke – använd det. Att köpa nytt bara för att måla i skikt är onödigt dyrt…
När det gäller penslar är syntetpenslar bättre om du vill ha en jämn yta, svinborst är bättre om du vill att penseldragen ska synas. Även när det gäller penslar tycker jag att det är smart att använda de penslar du redan har och som du är van vid… Jag tycker att vanliga platta syntetpenslar från exempelvis Kreatima (finns på Panduro) funkar jättebra.
Jag vet inte riktigt om jag svarat ordentligt på dina frågor… För att kunna hjälpa dig att hitta det som är rätt för dig behöver jag veta vilken effekt du vill få till… Du får gärna svara här och skriva mer vad du vill måla och hur du vill att slutresultatet ska bli, så kan jag ge ett mer specifikt svar. 😉
//Nina
Om man ska måla lager för att få ett djup hur gör jag det med mörka färger och nyanser?
Hej Birgitta,
Exakt hur du ska göra beror lite på vilka mörka nyanser du vill få till och vilket ljus du har i din tavla.
Grundtanken är precis samma – att du blandar din färg med ett medium så att det blir väldigt utspätt. Genom att måla med en utspädd mörk färg – många gånger – kan du få det mörkt.
Många undviker att använda svart i sitt målande för att det blir väldigt platt, eller för att det ger en ”smutsig” (grådassig) nyans.
Fördelen med att måla i lager är att du kan få till ett djup även i de mörkare nyanserna. Du gör det genom att måla in andra mörka nyanser. Violett, blå och grön är vanliga färger att jobba med eftersom de är mörka.
Om vi spolar tillbaka bandet lite och funderar på den grundläggande fysiken och biologin bakom vårt färgseende…
Vad är det egentligen som gör att vi kan se saker omkring oss?
Svar: Det är ljuset som reflekteras/studsar mot ytan och sedan träffar tapparna i vårt öga.
Hur kan vi se olika färger?
Svar: Olika färger är olika våglängder. Ljus från t ex solen innehåller alla färger. När det vita ljuset träffar en röd vägg absorberas alla färger utom den röda – vår hjärna uppfattar väggen som röd.
Om alla våglängder träffar våra ögon uppfattar vi det som vitt.
Om inga våglängder träffar våra ögon uppfattar vi det som svart.
Vad är det som gör att saker omkring oss ser 3D (tredimensionella) ut?
Svar: Olika mycket ljus reflekteras. En rund boll är t ex mörkare på den skuggiga sidan, det gör att vår hjärna tolkar den som rund.
Ha kvar den kunskapen om hur ljuset och färgerna fungerar i bakhuvudet, och titta på någonting mörkt i din närhet, exempelvis en mörkblå tröja. Då kommer du antagligen att lägga märke till att tröjan egentligen inte bara är blå…
Exakt vilka färger du upplever beror på vilket ljus du har – är det solens kalla ljus (mitt på dagen), eller en glödlampas varma ljus?
Man brukar säga att ”Kallt ljus ger varma skuggor och varmt ljus ger kalla skuggor.” Genom att använda den ”regeln” kan du skapa ett djup även i dina mörka nyanser. Du gör skiftningar i den blåa nyansen genom att
Exempel 1:
En mörkblå tröja i solljus (kallt ljus).
Lägg på ett tunt lager med en mörk violett (varm färg) i alla skuggor.
Exempel 2:
En mörkgrön tröja i solljus (kallt ljus).
Lägg på ett tunt lager med en mörk violett (varm färg) i alla skuggor.
Lägg på ett tunt lager med en mörk blå (kall färg) på alla ytor som är belysta.
Exempel 3:
En mörkgrön tröja i glödlampans sken (varmt ljus).
Lägg på ett tunt lager med en gul (varm färg, som ligger nära den gröna på färgcirkeln) på alla ytor som är belysta.
Lägg på ett tunt lager med en mörk blå (kall färg) i alla skuggor.
När du jobbar med olika nyanser på detta sätt hjälper du betraktaren att tolka tröjan som 3D (tredimensionell) och det är det som skapar ett djup. Jobba med färger som är väldigt utspädda (1:10 eller mer) för att få till subtila skiftningar.
Jag hoppas att mitt svar blev begripligt och inte allt för teoretiskt…