Rutförstoring – hur du ritar av med rutnät
De flesta som säger ”Jag kan inte ens rita en streckgubbe…” säger så för att de har försökt avbilda någonting för hand utan att ha någon typ av hjälpmedel.
Alla konstnärer (både förr och nu) som målar avbildande/realistiskt och anses duktiga använder någon typ av hjälpmedel. Det kan vara rutnät, måtta med pennan, använda linjal, projektor eller att kalkera.
Är det inte fusk att använda hjälpmedel när man målar?
Någon kanske tycker att det är fusk att använda hjälpmedel, i så fall fuskade Michelangelo eftersom han använda Camera Obscura – i princip en omvänd projektor (se bilden intill). Även Leonardo da Vinci, Vincent van Gogh och många, många fler har i så fall fuskat, eftersom de ofta använde rutmönster.
Du kan använda hjälpmedel, eller välja att låta bli. Det är helt upp till dig. Oavsett vad du väljer, så tycker jag personligen att det är viktigt att vara ärlig med hur du jobbar om någon frågar. Om du har använt rutmönster, måttat med pennan eller kalkerat, ska du inte låtsas att du har tecknat någonting helt på fri hand.
Bilden illustrerar hur en Camera Obscura fungerar och är från ett uppslagsverk från 1754.
Varför är rutmönster så bra när man målar?
Om du målar avbildande/realistiskt är det viktigt att alla saker ”sitter på rätt ställe”. Om man målar ett porträtt och näsan sitter lite, lite fel, ser det helt enkelt ut som en annan person. Det finns flera sätt att få näsan att hamna rätt, ett sätt är att använda rutmönster.
⇒ Rutmönster ger en bra struktur för att lättare fokusera på en sak i taget och det är ett jättebra hjälpmedel för att träna på att måla vad man faktiskt ser, snarare än det man tror att man ser.
⇒ Att använda rutmönster är en billig men ganska tidskrävande metod för att överföra eller förstora/förminska en bild från ditt original till din kanvas.
⇒ En fördel med att använda rutmönster är att man faktiskt inte behöver kunna rita för att avbilda någonting.
⇒ En annan fördel med rutmönster istället för att använda en projektor eller kalkeringspapper, är att det faktiskt hjälper dig att bli bättre på att iaktta och teckna.
Hur gör jag om jag vill lära mig använda rutnät?
Om du aldrig har använt rutmönster förut, rekommenderar jag att du börjar med en liten bild som inte har så mycket detaljer. En stor och komplex bild kan kännas övermäktig när du lär dig tekniken.
I den bästa av världar så är din kanvas är exakt dubbelt så stor som referensbilden, då kan rutorna på referensbilden vara 1×1 cm och rutorna på din canvas 2×2 cm. Tyvärr är det sällan så enkelt. Kanvasen kanske inte har samma proportioner som referensbilden, eller så är den inte exakt dubbelt så stor…
Hur fungerar ett rutnät, en kort sammanfattning
Du ritar ett rutmönster på referensbilden och lika många rutor, men större, på din canvas. Sedan målar du vad du ser, ruta för ruta och när alla rutor är klara, så är din skiss klar. Det kan nästan jämföras med ett pussel.
Det fungerar så bra för att din referensbild bryts ned i mindre delar och det gör att dina ögon och din hjärna fokuserar på en liten del av helheten åt gången. Detta gör det lättare att se, och rita, mer exakt.
Hur många och hur stora ska rutorna vara?
Det spelar inte så stor roll hur stora dina rutor är. Ibland kan du använda stora rutor, ibland är det bättre med små rutor. Ju mer komplicerad din referensbild är, desto mindre rutor.
Ganska vanligt är att rutorna på referensbilden är 1 x 1 cm eller 2 x 2 cm. Med relativt enkel matematik räknar du sedan ut hur stora rutorna på kanvasen ska vara.
Okej, jag fattar, men nu vill jag komma igång och måla med rutnät!
Att använda rutmönster kan kännas lite komplicerat till en början, men när du väl greppar det så är det väldigt enkelt. Ju mer noggrann du är när du mäter upp och ritar rutmönstret, desto bättre kommer slutresultatet att bli.
Material du behöver för att rita med rutnät
– En referensbild (jag brukar skriva ut bilden på ett A4-papper, då ser man detaljer bra)
– Din kanvasduk
– En linjal (gärna en linjal som är 30 cm)
– En spetsig penna (om du använder blyerts får den gärna vara en hård, tex 4H, men även en vanlig stiftpenna funkar bra). En del föredrar att använda spetsiga kolkritor på kanvasen, då de är mycket enklare att ”sudda” än blyerts, du behöver bara gnugga lite med en trasa eller hushållspapper. Jag brukar använda en akvarellpenna i någon nyans som är ungefär samma som motivet, ofta blir det en penna som är gul ockra.
Om du inte vill rita streck på din referensbild behöver du även
– En genomskinlig plastficka
– En smal, permanent, OH-penna
Förbereda din referensbild
Skriv ut din referensbild om du har den på datorn. Det är bra om den är hyfsat stor och har en bra upplösning, så att du ser att detaljer bra.
Jag brukar beskära bilden i datorn så att den har ungefär samma proportioner som kanvasen och sedan skriva ut den på ett A4, men du kan välja att beskära bilden genom att helt enkelt klippa i pappret eller rita en ruta som är lagom stor.
Ibland kan det vara svårt att se konturerna, då kan det underlätta att skriva ut bilden i svart-vit.
Bestäm hur stora dina rutor ska vara
Du kan göra rutorna hur stora eller hur små du vill, men en bra tumregel är att ju mer detaljer, desto mindre rutor. Om jag målar en bild med mycket detaljer så brukar jag göra rutorna 1 cm x 1 cm, men om jag målar en bild med lite detaljer kanske rutorna är 10 cm x 10 cm.
Ibland har jag ganska stora rutor på referensbilden, men i vissa områden med mycket detaljer gör jag rutorna mindre.
Rita rutnät på referensbilden
Utgå från ett hörn, jag brukar börja i det nedre vänstra hörnet.
Om du har bestämt att dina rutor ska vara 2 cm stora, så gör du en liten prick varannan centimeter utmed bildens nederkant. Det är jätteviktigt att du är noggrann, annars kommer rutmönstret att bli skevt och då blir även ditt slutresultat skevt.
Sedan ritar du ett pärlband med prickar lite längre upp i bilden. Ibland väljer jag att även rita ett tredje pärlband med prickar, för att vara säker på att jag mätt rätt.
Nästa steg är att dra parallella streck från den nedersta pricken, genom prickarna längre upp på pappret. Även här är det viktigt att vara noggrann. Fördelen med att rita tre pärlband med prickar är att man enkelt ser när något inte stämmer, om man har ritat någon millimeter snett så går inte linjen genom alla tre prickar.
När hela bilden är full med streck uppifrån och ned, är det dags att rita streck på tvären också. Du gör ett pärlband med prickar utmed den vänstra kanten och sedan ett eller två pärlband till någonstans i bilden. Sedan drar du strecken och – vips – så har du ett tjusigt rutmönster!
Det är viktigt att linjerna är helt parallella och att avstånden är exakt lika stora. Om någonting är skevt eller snett så ska du justera det direkt.
Om du vill förstora bilden ska rutorna på kanvasen vara större än rutorna på referensbilden. Om du vill förminska bilden ska rutorna på kanvasen vara mindre än rutorna på referensbilden. Om rutorna på kanvasen är lika stora som rutorna på referensbilden så kommer din slutgiltiga bild att bli lika stor som referensbilden.
Namnge rutorna
Det underlättar stort att namnge rutorna, du kan skriva bokstäver på sidorna och siffror i överkant/underkant, eller siffror både på sidan och i överkant/underkant – gör det som känns rätt för dig. Att namnge rutorna underlättar verkligen arbetet när du sedan jobbar mitt i rutmönstret. Det blir enkelt att hålla koll på att du jobbar med rätt ruta.
Om du inte vill rita rutnät på referensbilden
Ibland vill man inte dra en massa streck på referensbilden, det kanske är ett gammalt fotografi eller så kanske du helt enkelt vill ha möjligheten att titta på referensbilden utan en massa streck när du är i slutskedet av ditt målande…
Då kan du använda en vattenfast OH-penna med tunn spets. (OH-pennor finns väl knappt längre, men du fattar vad jag menar, penna som man skriver med på plast). Det är jätteviktigt att pennan är permanent och så smal spets som möjligt. Du ritar rutmönstret på samma sätt, men du ritar den på en plastficka istället. Sedan stoppar du helt enkelt in referensbilden i plastfickan. En fördel med att rita rutmönstret på en plastficka är att du kan återanvända rutmönstret hur ånga gånger som helst.
Det är jätteviktigt att bilden ligger stilla i plastfickan, så att rutmönstret inte flyttar på sig när du börjat måla. Sätt små tejpbitar för att fotot ska ligga stilla inne i plastfickan.
Räkna ut hur stora rutorna ska vara på din kanvas
Om ditt favoritämne i skolan var matte, så grejar du detta utan problem… Men om du tyckte att det fanns annat i livet som var mer intressant än aritmetik och division, så hjälper jag dig steg för steg… Jag har skapat en bild som du kan använda som stöd.
– Mät längden (den längsta sidan) på din kanvas i cm.
– Räkna antalet rutor på den längsta sidan på ditt original.
– Dividera längden på kanvasen med antalet rutor på originalet, avrunda nedåt till en decimal.
– Mät bredden (den kortaste sidan) på din kanvas i cm.
– Räkna antalet rutor på den kortaste sidan på ditt original.
– Dividera längden på kanvasen med antalet rutor på originalet, avrunda till en decimal.
– Jämför de två kvoterna (svaren) som du fick fram. Det minsta talet är så stora som dina rutor ska vara.
Det är alltså viktigt att proportionerna mellan längden och bredden är samma, alltså om du gör rutorna dubbelt så stora på längden, ska de även vara dubbelt så stora på bredden.
Rita rutnät på din kanvas
När du ska du rita in rutmönstret på din kanvas så gör du på exakt samma sätt som du gjorde med ditt original, men du använder siffran du räknade fram nyss.
Rita så ”osynliga” prickar och linjer som möjligt. Tryck alltså väldigt lite med pennan. Du kommer visserligen att måla över dessa linjer, men några akrylfärger är väldigt transparenta (genomskinliga) och då kommer sträcken att synas genom färgen oavsett hur många lager med färg du målar på… Jag använder ofta en vattenlöslig akvarellpenna för att rita dessa linjer, då blandas den in i färgen när du målar och du slipper sträcken.
När du har ritat upp ditt rutmönster så namnger du rutorna på samma sätt som du namngav rutorna på referensbilden.
Börja rita
Det finns två olika sätt att rita med rutmönster. Du kan antingen rita ruta för ruta (alltså att du gör en ruta helt klar innan du börjar med nästa) eller så kan du använda rutmönstret som ett stöd för att skissa upp konturerna. Jag brukar använda det för att skissa upp konturerna och det är den metoden jag beskriver här, men du kan göra det som du tycker passar bäst.
Börja med alla de stora formerna. Jag brukar börja med någon konturlinje som är skarp och därför enkel att se exakt var den går. Diffusa konturer brukar jag spara till slutet, de är lite lättare att rita in när man har någonting att relatera till… Även små detaljer är bra att spara till slutet.
Kom ihåg att rita in så svaga linjer som möjligt. (Ja, jag tjatar hela tiden om att du ska rita SVAGA linjer…)
Ta reda på vilken ruta din startpunkt finns i, leta reda på motsvarande ruta på din kanvas.
Ett bra sätt att använda rutnätet är att se VAR konturen skär en viss linje. Dela upp linjen i hälften, tredjedelar, fjärdedelar, tiondelar eller på något annat sätt för att ge dig själv en bra referens.
Gör en prick (eller litet streck) och fortsätt följa konturen för att se VAR den skär nästa linje. Gör en prick och fortsätt till nästa linje… När du har gjort prickar för hela linjen, behöver du bara binda ihop prickarna så är linjen klar. Försök då att se hur linjen rör sig inne i rutan – Är den rak? Är den en båge? Går den som ett ”S” eller som ett ”V”?
Följ konturlinjen från ruta till ruta och använd namnen på rutorna för att kontrollera var i bilden du är. Om du har ett stort rutmönster är det lätt hänt att hamna lite snett. Om du märker att du hamnat snett i rutmönstret, följ linjen ruta för ruta och kolla namnen på rutorna för att se var linjen hamnat lite snett.
Börja rita in detaljer
När konturerna på alla stora former är inritade. Kontrollerar du att det inte ser skevt ut. Om det är något som inte stämmer, korrigerar du det direkt.
Sedan börjar du rita in detaljer. Med detaljer menar jag exempelvis ögon, näsa, mun och ögonbryn om det är ett porträtt du målar. Om det är ett landskap med en liten stuga du målar, kan detaljerna vara fönster och dörr på huset, trädens stammar och olika mönster i molnen.
Håll noggrann koll på rutorna, så att detaljerna hamnar i rätt ruta. Om det är någon gång det är lätt att hamna lite snett, så är det när du jobbar med detaljerna. Använd gärna två papper för att avgränsa området som du jobbar med, då är det lättare att hålla koll på rutorna.
Kontrollera ruta för ruta
När du är klar med alla detaljer är det dags att dubbelkolla att allt hamnat på rätt ställe. Detta är den tråkigaste biten, men det är bättre att korrigera eventuella misstag innan du rockar loss med färgerna.
Om det har blivit fel någonstans, undvik att använda suddgummi. Det är bättre att bara korrigera genom att rita dit nya linjer. Om du har ritat väldigt svaga linjer så är det inga problem att rita nya linjer som är bara lite, lite mörkare.
Nu är du redo att börja måla ditt mästerverk!
När du har skissat upp konturerna och detaljerna är du redo att ta fram färgerna och börja måla. Det är nu det riktigt roliga börjar! Nu har du en bra skiss i grunden och nu kan du fokusera på att jobba med färgerna.